جراحی تعویض مفصل آرنج

در حین عمل جراحی ترمیم پارگی روتاتور کاف (ROTATOR CUFF) چه اقداماتی انجام می شود؟
آوریل 18, 2017

یکی از روش های درمانی که برای درمان آسیب دیدگی های شدید مفصل آرنج مورد استفاده قرار می‎گیرد، جراحی تعویض مفصل آرنج است. در این روش مفاصل آسیب دیده یا فرسوده آرنج با ایمپلنت‌های مصنوعی جایگزین می‌شوند. جراحی تعویض مفصل آرنج معمولاً در بیمارانی انجام می‌شود که به دلیل آرتروز، آسیب‌های تروماتیک یا سایر شرایط دچار انحطاط مفصل آرنج طبیعی و سالم خود شده‌اند که با جایگزینی ایمپلنت جدید به جای مفصل آسیب دیده آرنج، به بازیابی تحرک و قدرت در مفصل آرنج کمک می کند. همچنین جراحی تعویض مفصل آرنج زمانی اجرایی می‌شود که درد ناشی از آسیب دیدگی و صدمات وارد شده به آرنج، با سایر روش های کم تهاجمی درمانی بهبود پیدا نکرده باشد.

در ادامه قصد داریم تا به بررسی جزئیات جراحی تعویض مفصل آرنج بپردازیم و بهترین پزشک ارتوپد برای این عمل را به شما معرفی کنیم.

تعویض مفصل آرنج در چه مواقعی لازم است؟

علت اصلی که موجب می‌شود تا به کاندید قطعی برای جراحی تعویض مفصل آرنج تبدیل شوید، درد شدید و عدم تونایی در حرکت دادن اندام است. این درد بسیار شدید و ناتوانی در حرکت ممکن است در اثر آسیب دیدگی شدید در مفصل در اثر ضربه یا تصادف به وجود ‌آید. در شرایطی که آسیب دیدگی مفصل آرنج شدید باشد، استفاده از روش های دیگر پاسخگو نبوده و تنها باید به دنبال عمل تعویض مفصل آرنج برای جبران این صدمات باشیم. شرایطی که می‌تواند مفصل آرنج را تحت تاثیر قرار دهد و نیاز به عمل تعویض مفصل آرنج داشته باشد، عبارتند از:

  • تومور استخوانی
  • شکستگی استخوان
  • بسیاری از انواع آرتریت

تعویض مفصل آرنج برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی جراحی تعویض مفصل آرنج برای افرادی که واجد شرایط زیر هستند توصیه می‎شود:

  • افرادی که آسیب دیدگی مفصل آرنج آن‌ها با روش‌های درمانی غیر تهاجمی قابل درمان نبوده و به قدری شدید است که نیاز به جراحی و تعویض مفصل دارد.
  • افراد میانسال و مسنی که توانایی انجام فعالیت‌های روزمره خود را ندارد و دامنه حرکتی محدودی در مفصل آرنج خود دارند.
  • افرادی که با درد شدید در استخوان مفصل آرنج و اختلال در فعالیت‌های روزانه خود رو به رو هستند.
  • افرادی که به دلیل آرتروز یا بیماری های زمینه ای دچار درد شدید در استخوان آرنج و تخریب مفصل آرنج شده‌اند.
  • افراد مسنی که به پوکی استخوان و فرسودگی مفصل آرنج مبتلا هستند و نیاز به تعویض کل مفصل آرنج آسیب دیده دارند.
  • افرادی که در تصادف با موتور یا ماشین دچار شکستگی و خرد شدگی استخوان مفصل آرنج شده‌اند.
  • افرادی که با زمین خوردن مستقیم بر روی مفصل آرنج خود، دچرا خرد شدگی استخوان آرنج شده‌اند.
اگر دچار مشکلات مفصل آرنج شده‌اید و درد بسیار زیادی را تحمل می‎کنید، بهتر است برای رهایی از علائم آزاردهنده و دردناک عارضه‌های مفصل آرنج هرچه سریع‌تر به یک متخصص ارتوپد مراجعه فرمایید تا با جراحی تعویض مفصل آرنج از شر درد و ناراحتی مفاصل آرنج خود رها شوید.

مزایای عمل تعویض مفصل آرنج چیست؟

از مزایایی که می‌توان بعد از جراحی تعویض مفصل آرنج در افراد میانسال و جوانان در نظر گرفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد و دامنه حرکتی آرنج
  • به دست آوردن مجدد توانایی در انجام فعالیت های روزانه
  • بهبود قدرت دست و کسب توانایی در رعایت بهداشت فردی

برای جراحی مطمئن تعویض مفصل آرنج خود، همین حالا با شماره‌های مطب قرار گرفته در سایت تماس حاصل فرمایید.

عوارض جراحی تعویض مفصل آرنج

در مواد بسیار نادری ممکن است بعد از تعویض مفصل آرنج، درد کم نشود و یا به طور کامل از بین نرود. به گفته سایت معتبر www.mayoclinic.org احتمال دارد جراحی کمکی، در بازیابی حرکت یا قدرت مفصل آرنج موثر نباشد و شاید در مواقعی تعویض مفصل آرنج نتواند به طور کامل مشکل فرد را از بین ببرد و فرد به جراحی‌‎های متعدد دیگری نیاز پیدا کند.

“The surgery may not fully restore the movement or strength of the joint. Some people may need another surgery.” “جراحی تعویض مفصل ممکن است دامنه حرکتی یا قدرت مفصل را به طور کامل بازیابی نکند. همچنین ممکن است برخی افراد نیاز به جراحی کمکی برای بازگرداندن توانایی و قدرت مفصلی داشته باشند.” لینک مبنع: https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/elbow-replacement-surgery/about/pac-20385126

از عوارض احتمالی جراحی تعویض مفصل آرنج می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

شل شدن ایمپلنت‌ها:

ابزار مورد استفاده برای جراحی تعویض مفصل آرنج بسیار با دوام هستند اما در برخی موارد به دلیل نداشتن کیفیت مناسب، ممکن است به مرور زمان فرسوده و شل شوند. در این صورت شما به جراحی بعدی برای جایگزینی اجزای شل شده نیاز پیدا خواهید کرد.

واکنش به داروها:

ممکن است مصرف برخی از داروها با بدن بیمار سازگاری نداشته باشد و باعث بروز حساسیت یا عوارض دیگر در فرد شود که باید به پزشک خود اطلاع دهد.

شکستگی:

در این حالت ممکن است استخوان های متصل به مفصل آرنج در اثر آسیب مجدد یا بی‌دقتی جراح ارتوپد، حین یا بعد از جراحی بشکنند.

عفونت:

ممکن است در برخی موارد عفونت در محل برش یا در بافت های زیرین رخ دهد که برای از بین بردن آن نیاز به جراحی مجدد برای رفع عفونت است.

آمادگی قبل از جراحی تعویض آرنج

برخی از نکاتی که باید قبل از انجام جراحی تعویض مفصل آرنج به آن توجه داشته باشید عبارتند از:

انتخاب بهترین جراح ارتوپد:

از مهم ترین اقداماتی که باید قبل از جراحی تعویض مفصل آرنج انجام دهید، انتخاب جراح متخصص و حاذق در این نوع از جراحی است تا از عوارض احتمالی جلوگیری کنید.

بررسی وجود عفونت:

قبل از جراحی باید با انجام آزمایش های لازم مطمئن شوید که به عفونت دچار نیستید. اگر غیر این باشد عفونت از طریق جریان خون به مفصل مصنوعی کشیده شده و آن قسمت را به عفونت دچار می‎کند.

بررسی سلامت عمومی بیمار:

قبل از انجام جراحی تعویض مفصل آرنج باید بررسی شود که فرد به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هست یا خیر و آیا از نظر عمومی سلامت کافی برای جراحی را دارد؟

بررسی سوابق پزشکی:

فرد باید تمامی سوابق پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای خود را در اختیار پزشک متخصص ارتوپد قرار دهد.

بستری شدن:

لازم است تا بیمار چند ساعت قبل از عمل جراحی در بیمارستان بستری ‎شود تا وضعیت عمومی وی تحت کنترل باشد.

تعویض مفصل آرنج چگونه انجام می‌شود؟

به طور مختصر در طی جراحی تعویض مفصل آرنج اقدامات زیر برای رفع درد و ناراحتی مفصلی صورت خواهد گرفت:

  1. در ابتدا بیهوشی عمومی توسط پزشک متخصص بیهوشی انجام می‌شود.
  2. سپس جراح با استفاده از تیغ جراحی استریل شده برشی را در پشت مفصل آرنج ایجاد می‎کند تا به استخوان برسد.
  3. در این مرحله بافت غضروف و بخش هایی از استخوان مفصل (فسمت انتهایی استخوان بازو و بالای استخوان آرنج) که دچار آسیب شدید شده‌اند، برداشته می‌شود.
  4. بعد از خارج کردن قسمت های آسیب دیده، دسته‌های مفصل مصنوعی را در داخل استخوان بازو و ساعد جایگذاری می‎کنند و با استفاده از چسب مخصوصی که اصطلاحا به آن سیمان استخوانی یا آلوگرافت نیز می‌‎گویند، مفصل را در جای خود محکم می‎کنند. همچنین ممکن استبه جای آلوگرافت از پین و مهره‌های هم جنس با مفصل مصنوعی استفاده کنند.
  5. در نهایت بعد از بستن جای زخم با بخیه از یک بانداژ کمک می‌گیرند و به طور معمول برای ثابت نگه داشتن دست، آرنج را آتل می‌گیرند.

برای درمان جراحی تعویض مفصل آرنج با ما تماس بگیرید و نوبت خود را تعیین کنید.

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل آرنج

نکات مراقبتی که بسیاری از پزشکان حرفه‌ای ارتوپد، بر انجام آن‌ها پس از عمل تعویض مفصل آرنج توصیه می‌کنند تا به دقت رعایت شود عبارتند از:

  • اجسام سنگین تر از دو کیلوگرم را بلند نکنید.
  • بعد از جراحی تا دو هفته از آتل استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از تورم چند روز باید آرنج دستتان را بالا نگه دارید.
  • نباید فعالیت سنگینی انجام دهید که منجر به اعمال فشار در مفصل آرنج شود.
  • با نظر فیزیوتراپ بعد از جراحی می‎توانید تمرینات ملایم برای تقویت عضلات و بازتوانی را شروع کنید.
  • برای پیشگیری از ابتلا به عفونت بهتر است به موقع بانداژ و پانسمان عمل را تعویض کرده و محل جراحی را تمیز و خشک نگه دارید.
leading software development company india what is an adblock what is an ecommerce platform what is an ecommerce store what is an outsourcing company what is data management what is data management explain what is data management software what is data management system what is data management technology