خدمات

خدمات درمانی

آرتروسکوپی | تشخیص بیماری های مفصلی
آرتروسکوپی چیست؟
یک وسیله تشخیصی درمانی برای بیماری های مفصلی میباشد. در این روش به کمک دوربین و وسایل مخصوص جراح اورتوپد داخل مفصل را بر روی مانیتور تحت دید مستقیم میبیند و در صورت تشخیص بیماری آن را تحت درمان قرار می دهد. آرتروسکوپی جراحی لیزری نیست چراکه نور مورد استفاده برای دیدن در آرتروسکوپی یک نور معمولیست و لیزر هیچ کاربردی ندارد. کلمه آرتروسکوپی به معنای دیدن داخل مفصل است. Arthro به معنای مفصل و scopy به معنای دیدن است. در واقع یک آرتروسکوپ یک مفصل بین است. پزشک معالج با دیدن داخل مفصل میتواند بسیاری از بیماریهای آنرا تشخیص داده و میتواند اقدام به درمان جراحی بعضی از آنها از طریق ارتروسکوپ کند. معمولا این نوع درمان بصورت یک جراحی سرپایی است به این منظور که بیمار مدت کوتاهی معمولا چند ساعت قبل از جراحی در بیمارستان بستری شده و بعد ازآن میتواند در همان روز از بیمارستان مرخص شود. مانند هر عمل جراحی دیگر بیمار باید به توسط متخصص بیهوشی تحت بیهوشی عمومی یا بیحس کمری یا بندرت بیحسی محلی قرار بگیرد. پس باید قبل از شروع عمل بیمار حداقل بمدت هشت ساعت چیزی نخورده و نیاشامیده باشد. کل آرتروسکوپی ممکن است چیزی حدود نیم تا یک ساعت وقت ببرد.
آیا جراحی آرتروسکوپی عارضه دارد؟
باید توجه داشت که تمام روشهای جراحی اعم از جراحی های باز و بسته عارضه دارند.مانند عفونت خونریزی یا ایجادلخته. اما این عوارض در این روش به مراتب کمتر می باشد.
آرتروسکوپی تشخیصی چیست؟
برای تشخیص بیماری های مفصلی مثل پارگی رباط صلیبی ، پارگی رباط شانه،صدمه به غضروف زانو یا شانه از رادیوگرافی یا MRI آن استفاده میشود اما گاهی اوقات هیچکدام از روش های ذکر شده به تشخیص نمیرسد و بیمار همچنان دچار علائم میباشد .به عبارتی قدرت تشخیص MRI و سی تی اسکن در تشخیص بیماری های مفصلی صدرصد نیست. در این موارد با انجام این عمل و ریز دید مستقیم، تشخیص امکان پذیر می گردد.
تعویض مفصل |درمان آرتروز
تعویض مفصل و آرتروز:
محل چسبیدن دو استخوان به یکدیگر را مفصل میگویند که این مفصل می تواند در جهات مختلف حرکت داشته باشد مثل مفصل ترقوه . مفاصل متحرک شانه و زانو در زمانی که دچار از بین رفتن غضروف پوشاننده می شوند دردناک می گردند. ازنظر علمی از بین رفتن این غضروف آستئوآرتریت یا آرتروز نام دارد.(تعویض مفصل)
آیا آرتروز سن مشخصی دارد؟
آرتروز دو نوع است:نوع اول که به دلیل بالا رفتن سن ایجاد می شود که معمولا بالای 60 سال به شدت خود میرسد. نوع ثانویه آرتروز که به دنبال بیماریهایی مثل پارگی رباط صلیبی در زانو کنده شدن غضروف مفصل به دنبال ضربه و یا بیماری های روماتیسمی مثل آرتریت روماتوریت ایجاد می شود که می تواند حتی در افراد 20 ساله هم ایجاد آرتروز کند
درمان آرتروز چیست؟
در درمان آرتروز داروها تزریق های مفصلی ورزش و فیزیوتراپی و جراحی نقش دارد. که هر کدام از اینها بر اساس شدت آرتروزبکار میرود.
چه موقع از تعویض مفصل استفاده می شود؟
از نظر علمی تنها زمانی باید تعوی مفصل انجام شود که بیمار دردی دارد که به دارو و تزریقهای مفصلی پاسخ نمی دهد. به عبارتی اگردرد بیمار با دارو بهبود می یابد نباید تنها بخاطر آرتروز شدید جراحی تعویض مفصل انجام شود. اولین قدم درمانی برای آرتروز استفاده از دارو و تزریقهای موضعی مفصلی است و تعویض مفصل قدم آخر درمانی می باشد.
عوارض تعویض نشدن مفصل
در صورتیکه تعویض مفصل دیر انجام شود،به دلیل از بین رفتن رباط ها و عضلات اطراف مفصل،حرکات زانو محدود میشود که حتی با تعویض مفصل برگشت پذیر نیست و بیمار پس از تعویض مفصل دچار محدودیت حرکت زانو میشود. به همین دلیل بهتر است بیمار به پزشک خود اعتماد کند و در صورت صلاح دید پزشک ارتوپد معالجه و جراحی تعویض مفصل را در زمان مناسب انجام دهد.
PRP چیست؟عوارض و روش های درمان با PRP
این ماده در اصل نوع غلیظ شده یکی از سلولهای موجود در خون به نام پلاکت است که از خون خود بیمار تهیه میشود , پلاکت ها و پلاسما دارای تعدادی مواد لازم برای رشد و تکثیر سلول ها برای ترمیم و رفع التهاب میباشند. بیشترین تاثیر PRP در درمان استئوآرتریت زانو (یا همان آرتروز) و آسیبهای ورزشی مثل پارگی تاندون شانه و رباط های آرنج و زانو میباشد.
بیشترین تاثیر PRP بر روی ترمیم بافت ها میباشد
نحوه انجام تزریق PRP
مناطق دردناک شناسایی و علامت گذاری می شوند. پوست محل استریل گشته و بوسیله دارو بی حس می گردد. حالا پی آر پی PRP می تواندبه منطقه دچار آسیب ( استخوان ، رباط، تاندون و یا عضله ) که بی حس شده، تزریق گردد. این تزریق ایجاد درجات خفیفی از التهاب می کندکه این خود باعث تحریک شروع فرایند درمان می گردد. در ابتدا ممکن است کمی درد و ناراحتی موضعی وجود داشته باشد. بیشتر بیمارانبرای 1-2 روز اول، ممکن است نیاز به استفاده از کیسه یخ داشته باشند. پروتئین های موجود در پی آر پی PRP، پیام هایی را برای جذبسلول های دیگر مانند فیبروسیت ها Fibrinocytes ارسال می کنند استفاده از PRP موضوع جدیدی در پزشكی ترمیمی و زیبایی نیست، پزشكان تقریبا از اواسط دهه هفتاد شمسی از این محصول برای افزایش ترمیم در صدمات استخوانی و بافت نرم متعاقب جراحی پلاستیك استفاده می‌كنند. ولی استفاده از این محصول در درمان صدمات ایجاد شده در ورزشكاران حرفه‌ای فصل جدیدی را در كاربردهای درمانی PRP ایجاد كرده است. در سال ۱۳۷۸ تنیس‌باز حرفه‌ای Tiger Wood قبل از شروع بازی حداقل ۴ تزریق PRP متعاقب جراحی زانو دریافت كرده بود و شاید تزریق PRP در مفصل آرنج Takashi Saito عامل اصلی بازگشت وی به بازی بیس‌بال و پیروزی تیم او در لیگ سال ۱۳۸۷ باشد.
َرباط صلیبی قدامی و پارگی آن
تعریفی از ACL یا رباط صلیبی قدامی :
مفصل زانو مانند اتاق نسبتا گردی است که توسط چهار عدد رباط اصلی که می توان به چهار ستون اتاق تشبیه کرد نگهداری می شود. رباط صلیبی قدامی یک عدد رباط خارجی و یک عدد رباط داخلی که این دو رباط در خارج زانو و در حاشیه آن هستند. دو عدد رباط در فضای داخل مفصل حضور دارند که رباط صلیبی قدامی به ست قدام و رباط صلیبی خلفی به سمت خلف میباشد. از بین این چهار رباط ، ACL ستون اصلی زانو میباشد
آیا پارگی ACL (رباط صلیبی قدامی) نیاز به جراحی دارد؟
در صورت حضور درد،تورم و یا خالی کردن زانو در حین فعالیت ،جراحی ACL الزامی است . حتی اگر علائم وجود ندارد جهت جلوگیری از آرتروز بهتر است جراحی انجام شود. در صورتیکه بیمار جراحی نکند باید فعالیت هایش را شدیداً محدود نماید و مدام فیزیوتراپی انجام دهد.
خلاصه مطلب :
جراحی پارگی ACL در هر شرایطی توصیه اصلی میباشد حتی اگر علائم ندهد